سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کسب و کار اینترنتی

در این بلاگ قصد داریم تا با جدیدترین روش های روز دنیای وبمستری تجربیات خودم را با شما عزیزان به اشترام بگذاریم امیدواریم که مورد رضایت شما عزیزان واقع بشه

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست راز فروش 10 برابری

یکی از ابزارهای اصلی و بسیار پرکاربرد در بازاریابی اینترنتی که به چشم می‌خورد، استفاده از صفحه فرود (لندینگ پیج – Landing Page) است، ابزاری که بسیار در وبسایت‌های بزرگ ایرانی همانند دیجیکالا، بامیلو و … برای رسیدن به اهداف مشخص شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفحه فرود آنقدر مهم هست که حتی به آن صفحه هدف هم می‌گویند، پس با میزفا همراه باشید تا به اهمیت، انواع و نحوه طراحی و ساخت آن بیشتر پی ببرید.

 

در این مقاله جامع بررسی می‌کنیم که:

  • صفحه فرود یا همان لندینگ پیج چیست و چه اهمیتی دارد
  • انواع صفحه فرود
  • نکات مهم در طراحی و ساخت صفحه فرود
  • چند نمونه از صفحه فرودهای موفق

 

کسانی که با فضای سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو آشنا هستند، معمولاً با شنیدن نام صفحه فرود یا Landing Page بحث‌های مربوط به SEO را به خاطر می‌آورند.

البته در سئو هم بحث لندینگ پیج یا صفحه فرود وجود دارد، اما اصل این بحث، گسترده‌تر و جدی‌تر است و در فضای بازاریابی محتوا، به مفاهیم دیگری هم اشاره دارد.

بنابراین، لطفاً بدون اینکه به دانسته‌های قبلی خود فکر کنید، این درس را بخوانید.

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟ بررسی انواع صفحه فرود

صفحه فرود نخستین صفحه ای است که بازدیدکنندگان سایت / وبلاگ شما، از طریق آن وارد فضای محتوای شما می‌شوند.

 

معمولاً بازدیدکنندگان، پس از مشاهده‌ی صفحه فرود یکی از سه کار زیر را انجام می‌دهند:

  محتوای صفحه را مرور می‌کنند و آن را می‌بندند.

  از طریق لینک هایی که در صفحه قرار داده‌اید، به بخش دیگری از سایت / وبلاگ شما می‌روند.

 

  یک اقدام (Action) دیگر (غیر از مشاهده‌ی سایر صفحات) انجام می‌دهند. مثلاً ایمیل خود را در سایت شما ثبت می‌کنند یا یک فایل پیشنهادی شما را دانلود می‌کنند یا در زیر مطلب شما کامنت می‌گذارند یا با شماره‌ تلفنی که در صفحه قرار داده‌اید تماس می‌گیرند یا محصولی را که معرفی کرده‌اید، می‌خرند

 

 

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج یک صفحه در در وب‌سایت شما است که در آنجا می‌توانید از طریق اطلاعات تماس بازدیدکننده منبعی از کسب‌وکار و تجارت خود را ارائه دهید. بازاریابان می‌توانند این اطلاعات تماس را با استفاده از فرم یعنی جایی که بازدیدکنندگان اطلاعاتی و جزئیاتی از قبیل نام، آدرس، ایمیل و عنوان شغل خود را وارد می‌کنند ذخیره کنند.

 

برخی از صاحبان کسب و کارهای کوچک تصور می کنند که پس از ساخت وب سایت، صفحات فرود چندان مناسب فضای مارکتینگ و بازاریابی شان نخواهند بود. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است! چیزی که ما امروز به نام صفحات فرود یا لندینگ پیج ها می‌شناسیم، به مصداق بنگاه های آنلاینی هستند که می تواند نقش فزاینده ای در فروش / هدایت مشتریان به یک هدف مشخص، ایفا کنند.

بیایید کمی عمیق تر به نحوه‌ی کار صفحات فرود نگاه کنیم و روش های استفاده موثر از آنها را باهم مرور کنیم.

 

وقتی که می‌خواهید یک لندینگ پیج یا صفحه فرود ایجاد کنید، باید هدف مشخصی را در نظر داشته باشید. آیا به دنبال اطلاعات تماس مثل نام و شماره تلفن مشتریان هستید؟ یک جشنواره فروش پرتخفیف راه اندازی کرده اید؟ یا به دنبال دعوت افراد برای یک رویداد و بدست آوردن آمارشان هستید؟ توجه به اینکه مقصود و هدف از این کار چیست، شما را در طراحی هرچه بهتر لندینگ پیج و افزایش تاثیرگذاری آن، بسیار کمک می کند.

 

 

از لحاظ فنی، خوب است که دو نوع کلی صفحات فرود رو بشناسیم و تفاوت عملکرد هر یک را متوجه شویم:

 

 

صفحه‌ی پل (The Bridge Page): استفاده این نوع صفحه فرود، در بدست آوردن توجه بیشتر بازدیدکنندگان، برجسته کردن بخشی از محتوای شما و در نهایت هدایت آنها به سمت صفحه اصلی وب سایت تان است. هدف از ساخت صفحه فرود، واداشتن و ترغیب کردن مشتریان شما (حتی مشتریان بالقوه شما) نسبت به یک محصول جدید، تخفیف یا جشنواره فروش، پست هایی که اخیرا منتشر کردید یا اخبار مهم دیگری است. 

 

 

صفحه‌ی فرم (The Form Page): دسته دیگری از صفحات فرود، به جمع آوری اطلاعات مختلف از مخاطبان شما می پردازند. اطلاعاتی که می توانیم در قالب مسابقه یا گرفتن تخفیف از کاربران بدست آوریم و در آینده استفاده زیادی از آنها ببریم. این به اصطلاح مینی سایت ها به طور معمول شامل یک فرم هستند که بازدید کنندگان می توانند ایمیل و اطلاعات تماس خود را در آنجا ثبت کنند و به این طریق می توان ارتباط با مشتریان را به شکل قوی تری پیش برد. با پیشنهاد تخفیف در خرید محصولات یا استفاده از خدمات نیز، می‌توانیم نرخ مشارکت کاربران را در ارائه اطلاعات‌شان افزایش دهیم. کوپن تخفیف یا محتوای اختصاصی از طریق خبرنامه هم ایده های خوبی برای این مقصود هستند.

 

 

 

بهترین روش برای ایجاد یک صفحه فرود

 

از توضیحات کلی راجع به صفحه فرود و اهمیت آن که بگذریم، می‌رسیم به اینکه چطور یکی از آنها را بسازیم؟ برای شروع این چند نکته را در ذهن داشته باشید:

 

 

 

صفحه فرود یا لندینگ پیج، تنها یک صفحه‌ی واحد است. بدون نیاز به منو یا بخش های ناوبری یک سایت معمول، زیرا بازدیدکنندگان شما قرار نیست به هر جایی از وب سایت که می خواهند بروند. هر چند می توانید از لینک لنگر (Anchor Links) هم استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید هر چه ساده تر بهتر. هدف شما از ساخت صفحه فرود واضح است، پس باید مسیری مستقیم و به دور از حاشیه برای رسیدن به این هدف ترسیم کنید.

 

برای رسیدن به همان هدفی که برای خودتان تعریف کرده اید، صفحه فرود شما باید ساده و متمرکز باشد. متن ها و توضیحات تان را واضح، مختصر و مفید بنویسید. بازدید کنندگان را با اطلاعات غیرمرتبط و اضافی سردرگم نکنید. چیزی که آنها دریافت می کنند، چیزی است که آنها می بینند.

 

فقط سه کلمه: فراخوان انجام کار (CTA – Call To Action). این دکمه ها یا لینک ها باعث می شوند بازدیدکنندگان برای انجام همان کاری که شما صفحه فرودی برایش ساخته اید، ترغیب شوند: ثبت نام در سایت، اشتراک در خبرنامه، ثبت سفارش یا هرآنچه که شما می خواهید آنها انجام دهند.

کل صفحه باید جوری طراحی شده باشد تا Call to Action را به خوبی به نمایش بگذارد تا بازدیدکنندگان در سریع ترین زمان بتوانند اقدام کنند.

 

اولین احساس و بازخورد مخاطب زمانی که صفحه فرود یا لندینگ پیج شما لود می شود، کلیدی ترین قسمت ماجراست. در طراحی صفحات فرود شما باید با طراحی چشم نواز، تصاویر زیبا و فضای بصری گیرا فورا توجه بازدید کنندگان را جلب کنید. درست است که صفحات فرود ماموریتی مشخص دارند، اما به این معنا نیست که نمی توانند سرگرم کننده باشند.

مطمئن شوید که لندینگ پیج شما در دستگاه های مختلفی چون موبایل و تبلت هم جذاب به نظر می رسد. سهم عمده ای از ترافیک و بازدید شما، از سمت موبایل تامین می‌شود و بازدیدکنندگان نسبت به سایت های بدقواره روی صفحه موبایل شان، احساس خوشایندی نخواهند داشت.

 

 

 

 

جذب ترافیک و بازدید برای صفحات فرود یا لندینگ پیج ها

 

بعد از طراحی و انتشار صفحه فرود، نیازمند آن هستیم که بازدیدکنندگان را به سمت این لندینگ پیج هدایت کنیم تا ارتباطی که برای آن برنامه ریزی کرده ایم، طی مشاهده این صفحه برقرار شود. چهار راهکار اساسی برای جذب ترافیک وجود دارد که توصیه می‌کنیم از آنها بهره بگیرید.

 

 

 

 

شبکه های اجتماعی

 

 

شبکه های اجتماعی به عنوان کانالی پیشرو برای ارتباط با مخاطبان مورد نظر شما، اولین مکان برای تبلیغ صفحات فرود و لندینگ پیج های مورد نظر شما هستند. فیسبوک، لینکدین، توییتر، تلگرام و یا هر شبکه اجتماعی دیگر که برای حضور آنلاین شما ارزشمند است را پیدا کنید، با ارسال لینک صفحه فرود در قالب یک پست تازه با حداکثر جذابیت های بصری و متنی اغواکننده، لندینگ پیج موردتان را به اشتراک بگذارید.

 

 

دقت شما در انتخاب پست و میزان اثرگذاری که در اکانت شبکه های اجتماعی تان روی کاربران دارید، می تواند تضمین کننده بیشتر دیده شدن صفحه فرود و نهایتا رسیدن شما به هدف اصلی تان باشد.

 

 

 

ایمیل مارکتینگ

 

ارسال ایمیل و اشتراک مستقیم لینک صفحه فرود در Inbox مخاطب، قطعا یکی از موثرترین روش های جذب ترافیک سایت است. هنگامی که صفحه فرود یا لندینگ پیج شما آماده انتشار در فضای آنلاین است، بهترین زمان برای راه اندازی کمپین ایمیل مارکتینگ شماست. کافیست مخاطبان  هدف تان را تعیین کنید و نام شان را جزو دریافت کنندگان این ایمیل قرار دهید.

 

 

نکته حائز اهمیت در این بخش این است که تیتر و توضیح مختصری که برای نامه می نویسید عامل تعیین کننده ای در بازشدن یا نشدن ایمیل خواهد بود. از این رو توصیه می کنیم از نوشتن جملات کلیشه و دور از باور پرهیز کنید و به جای آن از عناوینی خلاقانه تر و جذاب تر بهره بگیرید.

 

 

 

پلتفرم های تبلیغاتی

 

روش هایی که تا کنون ذکر شد، همه راه حل هایی رایگان برای به دست آوردن ترافیک بشمار می‌روند. اگر به دنبال رشد سریعتری هستید، یا اینکه نتوانسته اید از هر کدام از این موارد بهره بگیرید، به سراغ این روش ها بروید.

 

 

اگر آمار ترافیک خود را اندک می کنید و به دنبال راهی سریع برای افزایش آن هستید، وقت آن است که به تبلیغات پولی روی آورید.

این سه راهکار معمولا توسط کسب و کارهای کوچک استفاده می شود:

 

 

 

تبلیغات گوگل: بر اساس کلمات کلیدی که شما تعریف می کنید، موتورهای جستجو همچون گوگل تبلیغات خود را با شرایط خاصی که افراد دنبال آن هستند مطابقت می دهند و جایگاه های مشخصی از جست و جو را به آنها می‌فروشند.

 

تبلیغ در شبکه های اجتماعی: بطور رسمی برخی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک یا اینستاگرام پست‌های حمایت شده یا تبلیغاتی را در قبال پرداخت هزینه، به مخاطبان هدف نشان می دهند. علاوه بر این می توانید بصورت مستقیم نیز با صفحات مشهور و پرطرفدار مذاکره کنید و از آنها بخوایید که شما را تبلیغ کنند.

 با توجه به محدودیت هایی که شبکه های اجتماعی در کشور دارند، راه کار دوم عملی تر به نظر می رسد.

 

آژانس های تبلیغاتی: همچنین سایت های تبلیغات کلیکی و بنری هم می توانند گزینه خوبی برای تبلیغ لندینگ پیج شما و معرفی تان به جامعه کاربران باشند.

 

 

 

1. کال تو اکشن را فراموش نکنید.

کال تو اکشن ها در حقیقت دکمه ها یا لینک هایی هستند که به کاربر می گویند که کاری انجام دهد. این یک مرحله در سفر مشتری است. تا زمانی که شما به کاربر نگویید که عملی انجام دهد آن ها هیچ کاری نخواهند کرد.

 

  1. خرید
  2. اضافه کردن به سبد.
  3. همین الان سفارش دهید.
  4. در خبرنامه عضو شوید.
  5. شروع دوره آنلاین

احتمالا این کال تو اکشن ها را در سایت های مختلف دیده اید. قدرت کال تو اکشن را فراموش نکنید. تحقیقات نشان داده است که 90 درصد از کاربران دنیای وب متنی که روی دکمه های کال تو اکشن ها نوشته شده است را می خوانند. با این CTA ها شانس تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش می دهید و احتمال فروش تان به مراتب بالاتر می رود.

 

2. روی مشکلات و دردهای کاربران انگشت بگذارید.

به نظر شما چرا کاربران یک محصول را می خرند؟ تا مشکلات شان را حل کنند. آن ها می خواهند غذاهایشان را همیشه سرد نگه دارند پس یک یخچال می خرند. می خواهند موزیک گوش بدهند هندزفری می خرند. می بینید همه چیز در دنیا روی این نیازها می چرخد. اصولا دو نوع شیوه ی اقناع داریم. Pain و Pleasure. درد و لذت دو چیزی هستند که تمام فعالیت های انسان ها روی آن ها می چرخد. پس باید روی این نقاط و مخصوصا مشکلات کاربران دست بگذارید.

 

مشکلات کاربران را روی کاغذ بیاورید و در نهایت به آن ها بگویید که این محصول چگونه مشکلات شان را حل می کند. می دانید که 95 درصد از تصمیمات انسان ها احساسی است. آن ها با احساسات شان تصمیم می گیرند. پس باید شما هم در فروش محصول از این المان های احساسی استفاده کنید. اگر بتوانید احساسات مشتریان را برانگیخته کنید شانس فروش بسیار بالاتری خواهید داشت.

 

3. داستان بگویید.

همه ی ما داستان های خوب را دوست داریم. بیشتر ارتباطات انسان ها با همدیگر از طریق داستان هایی است که برای همدیگر تعریف می کنند. پس یک داستان خوب می تواند روی فروش محصولات و اثربخشی صفحات لندینگ پیج شما هم تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

 

Testimonials یا نظرات مشتریان و یا داستانی که مشتریان قبلی با این محصولات دارند می تواند گزینه ی خوبی باشد. می توانید برای محصولات و یا خدمات خود یک شخصیت بسازید و از طریق این شخصیت و یک داستان جذاب آن ها را به کاربران معرفی کنید تا بتوانند محصول شما را به خوبی بشناسند. علاوه بر این داستان سرایی روی برندینگ هم تاثیر دارد. همه داستان ها را به ذهن می سپارند و روی آن ها تاثیر دارد. پس از این المان مهم در صفحات لندینگ پیج خود استفاده کنید.

 

4. یک شیب لغزنده بسازید.

ژوزف شوگرمن یکی از بزرگترین کپی رایترهای جهان این عبارت شیب لغزنده را به نام خودش ثبت کرد. در کتاب خودش این عبارت را توضیح داد و روشی ارائه کرد که مشتری را وارد یک شیب لغزنده کنید. شیبی لغزنده به سمت فروش و انجام کال تو اکشن.

 

روشی که شوگرمن ارائه کرده بود شامل این مراحل بود که ما به اختصار به آن خواهیم پرداخت:

 

  • یک هدلاین قدرتمند و چشم گیر بنویسید تا توجه مخاطب را جلب کنید. اگر هدلاین شما نتواند کاربر را جذب کند بقیه ِ متن شما به هیچ دردی نمی خورد.
  • در یک مقدمه از مشکلات و دغدغه های کاربران و مشتریان بگویید.
  • محصول یا سرویس تان را معرفی کنید. اما قبل از هرچیزی از مزایا و قابلیت های آن ها بگویید. کاربران محصولات را نمی خرند بلکه کاری که قرار است محصول برای آن ها انجام دهد را می خرند. پس روی مزیت ها تمرکز کنید.
  • Social Proof یا نظرات کاربران و خریداران قبلی را در متن خود بگنجانید.
  • به تمام سوالات و ابهاماتی که در ذهن مشتری احتمالی شما وجود دارد پاسخ بدهید.
  • در نهایت با یک کال تو اکشن او را وارد فرایند خرید کنید.

این یک رویکرد طبیعی است که کاربر را مرحله به مرحله جلو می برد و در حقیقت او را وارد یک شیب لغزنده می کند و فکرش را درگیر می کند و نیازهایش را برانگیخته می کند.

 

5. ساده و قابل هضم صحبت کنید.

شما برای مخاطبان عام می نویسید. مشتریان شما دکترای ادبیات ندارند پس باید به زبان نرمال و عادی روزمره با آن ها صحبت کنید. صحبت کردن با زبان سخت، جمله بندی های پیچیده و کلمات قلنبه و سلنبه باعث می شود تا کاربران صفحه ی فرود شما را رها کنند و سراغ صفحات دیگری بروند.

 

همانطور که با دوست و اطرافیان تان صحبت می کنید همانگونه هم در محتوای صفحات فرود با مشتریان صحبت کنید. یک زبان گرم و شیرین تاثیر بسیار زیادی روی ذهنیت کاربران دارد و باعث می شود تا با شما پیوندی عاطفی داشته باشند. قابل هضم بنویسید و اجازه ندهید جملات سخت و بدون مفهوم روی سر مخاطب آوار شوند.

 

6. از آن ها سوالاتی بپرسید که جواب شان «بله» است.

این یک تکنیک فروش است. اگر دقت کرده باشید فروشنده های حرفه ای معمولا از شما سوالاتی می پرسند که شما به آن ها جواب بله می دهید. اکثر مواقع جواب شما به سوالات آن ها بله است. این باعث می شود تا شما از نظر ذهنی برای «بله ی آخر» که همان خرید است آماده شوید.

 

در میانه ی متن سوالاتی بپرسید که اولا ذهن شان درگیر شود و ثانیا از آن ها یک تایید اولیه بگیرید. البته سوالات هدفمند بپرسید سوالاتی که با محصول شما و فرایند فروش آن در ارتباط باشند. اگر می خواهید یک کتاب آنلاین آموزش سئو بفروشید می توانید بگویید: دوست دارید سایت خود را در صفحه ی اول یا حتی رتبه ی اول گوگل ببینید؟ و از این دست سوالات که او را آماده کنید.

 

7. یک احساس نیاز ضروری و اورژانسی در او ایجاد کنید.

اگر کاربر همین الان محصول شما را خریداری نکنید و یا در خبرنامه شما عضو نشود دو ساعت بعد فراموش می کند. پس باید او را به نحوی درگیر کنید که احساس کند اگر همین الان روی دکمه کلیک نکند چیز مهمی را از دست می دهد. به طور مثال می توانید بگویید تخفیف آن صرفا برای یک دوره محدود است. یا آخرین مهلت استفاده از این سرویس تا آخر امروز است و مواردی از این دست که ذهن کاربرا را درگیر می کند و باعث می شود که هر چه سریع تر اقدام کند.